לדברי ד"ר יניב סהרוני, מומחה לענייני תקציב עירוניים, החברה הישראלית תופסת את ניהול התקציב של הרשויות המקומיות כבלתי יעיל. זאת עקב פרסומים המופיעים בתקשורת חדשות לבקרים, אודות רשויות הקורסות מבחינה כלכלית ופיננסית, ושרויות בחובות למדינה ולגורמים אחרים. המדינה מצידה מנסה להפעיל צעדים שונים על מנת לייעל את המערכת, צעדים שחלקם מיושמים ופועלים ואחרים עדיין נבדקים ונבחנים.
מהו ניהול תקציב
תקציב הוא למעשה תוכנית עסקית עבור תקופת פעילות מוגדרת של גוף או ארגון מסוים, כמו רשות מקומית או חברה, לרוב בהתאם לשנת מס, אורך פרויקט או חלקים בשנה. תוכנית זו מבוססת על סך משאבי הארגון, ובה בודקים את ההכנסות וההוצאות הצפויות לו, צרכי הגופים השונים בו, וחלוקת התקציב על פי סדרי העדיפויות של כלל הארגון.
מהי רשות מקומית
רשות מקומית הינה גוף ציבורי מנהלתי המנוהל על ידי נבחרי ציבור שלא למטרות רווח. הרשות כפופה לשלטון המרכזי ומייצגת ומנהלת את ענייניהם וצרכיהם של אזור התיישבות מסוים ומוגדר. בידי הרשות מצויות סמכויות רבות ושונות הקשורות לרווחת התושבים ולפיתוח האזור, כמו פינוי אשפה, היתרי בנייה, מערכות רווחה וחינוך, שירותי כיבוי אש ותכנון התפתחות ההתיישבות. בישראל קיימים ארבעה סוגי רשויות מקומיות - עירייה, מועצה מקומית, מועצה אזורית ומועצה תעשייתית, כאשר כל רשות מקומית אחראית על ניהול תקציבה באופן עצמאי.
מי אחראי על תקציבה של הרשות המקומית
בכל רשות מקומית או עירייה קיים נבחר ציבור האחראי באופן מלא על ניהול התקציב. כמו כן, במידה שעולה הצורך ממנה המדינה ועדה מיוחדת המסייעת בניהול כספי הרשות הנזקקת. יש לציין כי המדינה שוקלת מזה מספר שנים לאחד רשויות מקומיות, וכך לייעל את אופן ניהול התקציבים ברשויות קטנות.
בעיית תקצוב יישובים ורשויות קטנות בישראל
נטיית הממשל בישראל היא לבחון בעיות באופן גלובלי וגדול, ולא ספציפי וקטן. יש הטוענים כי גישה זו היא אחת הסיבות המרכזיות להיעדר ניהול נכון של תקציב, ובמיוחד ברשויות ויישובים קטנים. במקרים רבים מקבלות רשויות אלו מהמדינה סיוע תקציבי הנמוך מצרכיהן, מה שמונע מהן להתרומם ולהצליח. מאידך, גישה הפוכה הבוחנת את הפרטים לעומקם, בה הממשל מסייע ותומך ברשויות ויישובים קטנים, תוביל לחיזוק שולי החברה ותשפיע לטובה גם על יישובים ורשויות גדולים וחזקים.